۞ امام رضا (ع) :
از نشانه های دین فهمی ، حلم و علم است ، و خاموشی دری از درهای حكمت است . خاموشی و سكوت ، دوستی آور و راهنمای هر كار خیری است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » حقوق جزا

افترا و تهمت

در این نوشته با تعریف افترا و عناصر و مجازات آن آشنا می شوید . تایپ: احسان نصوحی تذکر : به دلیل اینکه تمام مطالب سایت به صورت خلاصه از کتب اساتید و همینطور کتب قوانین تایپ می گردد ، به همین دلیل از عزیزان تقاضا داریم در صورتی که قصد استفاده از مطالب سایت […]

در این نوشته با تعریف افترا و عناصر و مجازات آن آشنا می شوید .

تایپ: احسان نصوحی

تذکر : به دلیل اینکه تمام مطالب سایت به صورت خلاصه از کتب اساتید و همینطور کتب قوانین تایپ می گردد ، به همین دلیل از عزیزان تقاضا داریم در صورتی که قصد استفاده از مطالب سایت را دارند حتما منبع این مطالب www.lawgostar.com را ذکر نمایند و در غیر اینصورت مدیریت سایت رضایتی در قبال استفاده از مطالب را ندارد و شرعا و قانونا حرام می باشد .

تعریف

افترا عبارت است از انتساب امری مجرمانه و یا انتشار جرم انتسابی به یکی از طرق قانونی و امثال آن .

عنصر قانونی

ماده 697 ق . م . ا . می گوید : (( هرکس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد )) . تبصره ماده 697 قانون مزبور استثنائی را در امر فحشاء پیش بینی و می گوید : (( تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشاء محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد )) .

مجازات تحقق جرم افترا

( الف ) صور جرم افترا

برابر ماده 697 ق . م . ا . جرم افترا به دو صورت تحقق می پذیرد .

(1)  انتساب جرم به دیگری

(2)  انشتار جرم انتسابی – در این صورت کافی است شخص جرمی را که به دیگری انتساب داده شده است منتشر کند .

(ب) آثار اثبات رفتار مجرمانه در افترا

(1)  در مواردی که نشر رفتار مجرمانه اشاعه فحشاء تلقی شود هرچند مفتری بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب مستوجب مجازات مذکور در ماده 697 ق . م . ا . است .

(2)  منتفی شدن جرم افترا مستلزم اثبات صحت اسناد است که به عهده مفتری می باشد . در عین حال اقرار و تایید منتسب الیه یا کشف حقیقت با مدارک و مستندات معتبر توسط مرجع قضائی نیز منتهی به برائت مفتری می گردد .

عنصر مادی جرم افترا

1- طرق ارتکاب جرم افترا

انتساب امری مجرمانه و یا انتشار جرم انتسابی به یکی از طرق قانونی و امثال آن عنصر مادی جرم افترا را تشکیل می دهد . راههای مذکور در ماده 679 ق. م . ا . اصولا به صورت نوشته یا گفتار است و لذا در تسری طرق ارتکاب جرم افترا به موارد مشابهت باید رعایت گردد . بدین ترتیب چنانچه کسی در گوش دیگری امری مجرمانه را به وی نسبت دهد و یا با اشاره و یا با تلفن که صدای آن پخش نشود عملی را به دیگری  مشمول جرم افترا نیست . زیرا طرق ارتکاب جرم افترای مذکور در قانون شامل استفاده از اوراق چاپی یا خطی یا روزنامه و جراید یا نطق در مجامع با طرقی که به عنوان مثال بیان گردید هیچ گونه مماثلث و مشابهتی ندارد و به جیث و اعتبار شخص نزد دیگران معمولا لطمه ای وارد نمی سازد .

2- جرم بودن عمل انتسابی در افترا

نقش عملی که به دیگری اسناد داده می شود باید به موجب قانون جرم شناخته شده باشد . یعنی ارتکاب جرم مستوجب کیفرهای حدود یا قصاص یا دیات یا تعزیرات و یا مجازات های بازدارنده باشد . بدین ترتیب اسناد اعمالی که بر حسب مورد تخلف انضباطی ، انتظامی و یا اداری تلقی می شود و یا طبق موازین شرع ممنوع شده اند مشمول ماده 697 ق . م . ا . نمی باشد . بدین لحاظ انتساب ارتداد به دیگری هرچند ارتداد ، قعل حرام است ولی به علت خروج موضوع از ماده 2 ق . م . ا . که در مقام تعریف جرم بوده و می گوید : (( هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود )) . مشمول حکم جرم افترا در ماده 697 ق. م . ا . نمی باشد .

3- زمان تحقق جرم و نوع آن

(الف) ملاک تحقق جرم افترا این است که عمل انتسابی در زمان انتساب ، جرم باشد . بنابراین اگر عمل انتسابی به موجب قانون لاجق جرم شناخته شود ، تحقق جرم افترا منتفی است .

(ب) ملاک تشخیص اشاعه فحشاء موازین عرفی و شرعی است .

(ج) مبدا مرور زمان جرم افترا از تاریخ قطعیت عجز از اثبات اسناد و ثبوت کذب شکایت شاکی و در واقع اعلام برائت متهم است.

عنصر معنوی جرم افترا

1- سوء نیت عام

عنصر معنوی جرم افترا سوء نیت عام است . مرتکب باید در انتساب عمل مجرمانه و کذب بودن موارد استنادی علم و آگاهی داشته باشد . اشاعه فحشاء هرچند صحت اسناد قابل اثبات باشد مستلزم سوء نیت عام است .

2- انتساب صریح جرم

انتساب امر مجرمانه باید صریح و واضح باشد و لذا اگر کسی با قصد مزاح و شوخی امری جزائی را به دیگری نسبت دهد قابل تعقیب نیست .

———————-

گردآورنده و تایپ : احسان نصوحی

———————

منبع : گلدوزیان ؛ ایرج ؛ حقوق جزای اختصاصی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید از این قسمت استفاده کنید، در غیر این صورت سوال شما حذف می گردد.

۷ دیدگاه

  1. سلام یکی از دوستای خودم همجنس بازی بوده ولی مدرک ندارم فقط شاهد فیلشم بود ولی الان پیدانمیشه ایا میتونه ازم شکایت کنه؟به چه جرمی؟مجازاتش چیه؟

  2. نادرحیدریان

    مواردی که مشمول حد است را ذکر فرمایید در خصوص ماده۶۹۷ ق م ا

  3. احسان نصوحی
    احسان نصوحی

    باسلام
    از قانون قبلی در این موارد در سایت درج شده به زودی از قانون جدید هم در سایت قرار میدهیم

  4. اندیشه سلیمانی

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من میخواستم بپرسم اگر شخص بتونه صحت اسناد را ثابت کنه در این حال نسبت به منتسب الیه چه وضعی پیش خواهد آمد؟آیا او مجازات خواهد شد؟مثلا در جرایم با جنبه عمومی.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*