۞ امام رضا (ع) :
از نشانه های دین فهمی ، حلم و علم است ، و خاموشی دری از درهای حكمت است . خاموشی و سكوت ، دوستی آور و راهنمای هر كار خیری است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » حقوق جزا

قوادی چیست؟

در این نوشته شما با معنای قوادی آشنا می شوید . تایپ: احسان نصوحی تذکر : استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع www.lawgostar.com مجاز است . قوادی به معنای رساندن زن ومردی یا مرد بامردی دیگری به منظور ارتکاب عمل منافی عفت است این جرم از یک جرم ساده به جرمی سازمان یافته وبه […]

در این نوشته شما با معنای قوادی آشنا می شوید .

تایپ: احسان نصوحی

تذکر : استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع www.lawgostar.com مجاز است .

قوادی به معنای رساندن زن ومردی یا مرد بامردی دیگری به منظور ارتکاب عمل منافی عفت است این جرم از یک جرم ساده به جرمی سازمان یافته وبه یک بحران بزرگ اجتماعی تبدیل شده است که این جرایم از قبیل قاچاق زنان ودختران وتشکیل باندهای فساد ومراکز فحشا رابه همراه دارد.معنی لغوی «قواد»ومعنی اصطلاحی آن یکی است در فرهنگ معین اینگونه تعریف شده است :« قواد کسی است که واسطه شهوترانی دیگران است.» در جایی دیگر هم اینگونه تعریف کرده اند:قیادت در لغت به معنای رهبری ، راهبری و دلالی محبت است و چنین شخصی را که این عمل را انجام می دهد قواد نامند ( دهخدا ،ج38، ص542) و در فرهنگ حقوقی قوادی را این گونه تعیین می کنند: عبارت است از جمع و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای عمل زنا و یا لواط.(مصلحی، ص 349) در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، مواد(135 الی 138)به جرم قوّادی‏ اختصاص یافته،به علاوه در ماده(639) همین قانون(بخش تعزیرات)نیز اشاراتی در این باب رفته است که در ذیل به تحلیل این‏ مواد خواهیم پرداخت. ماده(135)ق.م.ا،در تعریف قوّادی‏ می‏گوید: «قوّادی عبارت است از جمع و مرتبط کردن‏ دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط» در قانون مجازات عمومی سابق،مقنن از ارائه تعریف اجتناب ورزیده،امابند سوم از ماده‏ (211)این قانون،واژه «قوّاد»را به کار برده و برای آن مجازات تعیین نموده بود. ماده(211)مذکور اشعار می‏داشت: اشخاص ذیل به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال و تأدیه غرامت 250 الی 5000 ریال محکوم می‏شوند…. بند سوم-قوّاد یا کسی که فاحشه خانه دایر و یا اداره می‏کند و یا زنی را برای شهوترانی برای غیر اجیر نماید.» فقهی علمای حقوق «قیادت»را به معنای رایجی که در اهل لغت مرسوم است به کار برده اند ولی اختلافات قابل مشاهده ای بین آنها دیده می شود به گونه ای که بعضی از آنها فقط جمع بین زن ومرد را می دانند عده ای آن را به جمع بین مردان هم تسری داده وبرخی دیگر جمع بین زنان را هم به آن اضافه کرده اند . در ادامه با آراءبرخی از فقها که به این دو نظر معتقدند می پردازیم: گروه اول :جمع بین زن ومرد را از روایت اثبات می کنند وجمع بین مردان را اجماعی می دانند.در این متن فقط به ذکر چند مورد از نظرات فقها می پردازیم : – شيخ مفيد: «و من قامت عليه البيّنة بالجمع بين النساء و الرجال او الرجال و الغلمان للفجور». – علامه حلي: «القواد هو الجامع بين الرجال و النساء للزنا و بين الرجال و الصبيان للواط». – محقق حلي: «و اما القيادة فهي الجمع بين الرجال و النساء للزنا او الرجال و الصبيان للواط». امام خميني: «القيادة و هي الجمع بين الرجل و المرأة او الصبية للزنا او الرجل بالرجل او الصبي للواط». گروه دوم: جمع بين زنان را هم به قياس اولويت يا به لحاظ عموم لغوي از آن استفاده نموده‌اند. برخي از فقها كه قائل به اين نظر مي‌باشند، عبارت است از: – صهرشتي: «من جمع بين رجل او غلام او عبد او بين امرأتين للفجور». – شهيد ثاني: «و القيادة الجمع بين فاعلي الفاحشة من الزنا و اللواط و السحق». – موسوي خويي: «القيادة حرام و هي في اللغة السعي بين الشخصين لجمعهما علي الوطي المحرم». این دسته از فقها «قيادت» را جمع ميان طرفين يا اطراف ارتكاب جرائم منافي عفت سه گانه زنا، لواط و مساحقه مي‌دانند مرحوم صاحب جواهر در رد اين ديدگاه مي‌فرمايد: «و ان لم اتحققه لغةً بل و لاعرفاً بل ستسمع الاقتصار في الخبر علي الاول». جمع بين زنان نه به جهت لغت و نه از جهت عرف، شامل تعريف قيادت نمي‌شود؛ بلكه براساس حديث عبدالله بن سنان مدلول قيادت جمع بين زن و مرد است و جمع بين مردان نياز به اثبات دارد چه رسد به جمع بين زنان چنانكه يكي از فقها معاصر بر آن است كه «در حديث فقط به جمع بين زن و مرد اكتفا شده و هيچ ذكري از دو شق ديگر به ميان نيامده است اما دركتاب حدود ادعا شده كه لفظ قيادت به لحاظ لغوي عموميت داشته و در نگاه عرف به جمع بين زن و مرد انصراف دارد، چه بسا در مورد دوشق ديگر ادعاي اولويت شده است. چون لواط و مساحقه از زنا بدتر است. ولي بايد توجه نمود كه اگر از نظر لغت يا به واسطه اجماع شمول قيادت نسبت به موارد ديگر ثابت شود، حكم قيادت براي آن دو هم ثابت مي‌گردد، اما اگر جمع‌بندي مساحقه و لواط در محدودة قيادت ثابت نشود، بايد حكم به تعزير در اين موارد نمود».بنابراين كسي كه ميان مردان يا زنان به منظور لواط يا مساحقه جمع نمايد، قواد نمي‌باشد و بر او حد قواد جاري نمي‌شود، بلكه به دليل عدم نص در اين زمينه حكم به تعزير مي‌گردد. نکته قابل توجه این است که آنچه در عرف متشرعه بدست می آید استعمال کلمه قوادی در خصوص مسئله زنا ،لواط است شامل مساحقه نمی شود .ونه در کتب لغت و نه در قانون جزای فرانسه لفظ مساحقه را به کار نبرده است ومساحقه از دایره شمول قوادی خارج است. حقوقی : قانون مجازات اسلامی براساس فقه تدوین شده است ودر تعریف جرائم از نظر مشهور فقها پیروی می نماید .ماده 135 ق.م.ا بیان می دارد که «قوادی عبارت است از جمع ومرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا ولواط» در قانون به آنچه که توجه نشده است وفقط گاهی اوقات در نشریات غیر حقوقی به آن پرداخته اند قاچاق زنان که همان قوادی به شکل سازمان یافته می باشد قاچاق زنان یک معضل بزرگ اجتماعی وتهدیدی علیه نظم وامنیت جهان به شمار می آید. قاچاقچيان تنها از بازار جهاني فحشا سالانه حدود هفت ميليارد دلار سود كسب مي‌كنند و درآمد دلالان قاچاق زنان از هر روسپي ماهانه بالغ بر چهل هزار دلار آمريكا برآورد شده است. براساس برخي اظهارات، قاچاق زنان پس از قاچاق مواد مخدر مقام دوم را در سودهي به خود اختصاص مي‌دهد. ايران هم، همانند بسياري از كشورهاي ديگر، از گزند اين خطر در امان نيست. نمونه روشن آن دستگيري اعضاي باند قاچاق دختران ايراني به كشورهاي عربي، برملا شدن راز تشكيل «خانة هدايت» در كرج و تهران در زمستان سال 1379 و اخيراً دستگيري باند بزرگ «خاله كُرده» در قم است كه به قاچاق زنان و دختران در داخل كشور مبادرت مي‌ورزيد. او مطلقه و پنجاه سال سن دارد، از يكي از شهرهاي غربي كشور به قم نقل مكان نموده و در اينجا با تشكيل باندي، علاوه بر قاچاق زنان و دختران از شهرها، توسط افراد به خدمت گرفته شده به شكار زنان و دختران قمي مي‌رود تا از اين راه پولي به جيب بزند، دادگستري قم پس از رسيدن به سرنخ، كه از يك مزاحمت تلفني شروع مي‌شود، با تعقيب ماجرا به وجود اين باند فساد پي‌مي‌برد و پس از تحقيق و تعقيب شصت تن از اعضاي باند را دستگير مي‌كند. عناصر جرم قوادی: عنصر مادی جرم قوادی منحصر در فعل خاصی نیست .لذا ممکن است دو یچند را با اتوموبیل یا از طریق تلفن یا اینترنت ودادن آدرس مرد به زن یا برعکس آنها را به یکدیگر معرفی کنند.برخی از زنان ایرانی توسط تورهای مسافرتی به مسافرت رایگان برده می شوند ومورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرند .یعنی با به کار گیری وسایل وعناصر مختلف دامنه جرم را توسعه می بخشند به طور مثال در آرایشگاهها،ویدیوکلوپ ها،سفارت خانه های خارجی ،جلوی مدارس وپارک ها به فریب واغفال زنان ودختران جوان می پردازند .پس متوجه می شویم عناصری که در ارتکاب جرم موثر می باشند عبارتند از: تلفن،رایانه (اینترنت) ،روزنامه ، مراکز تفریحی و…همگی راهی برای اغفال زنان ودختران ناآگاه وساده لوح می باشد.

مراتب قوادی : مراتب قوادی مراحل ارتکاب آن است که در این رابطه همانند سایر جرایم از لحاظ وجودی شدت وضعفی بر آنها مترتب نیست .و دارای مراتب زیر است : شروع به جرم : شروع جرم در قانون مجازات اسلامی در دو رکن ذکر شده است یکی شروع به اجرا ودیگری عدم وقوع جرم که ناشی از عوامل خارج از اراده مجرم باشد .که این اقدامات ممکن است فی النفسه جرم باشد و در این صورت مجازات جرم را خواهد داشت در قانون شروع به جرم ،جرم تلقی نمی شود وعنوان مجرمانه ای بر آن بار نمی شود مگر اینکه اقداماتی که انجام داده خود عنوان مستقلی ازجرایم را داشته باشد. فقط استثناء در مواردي كه از اين تصميم مفسده‎اي عظيم ممكن است متوجه جامعه شود، قانون جزا، تصميم بر ارتكاب جرم را مستوجب عقاب دانسته است. در واقع در چنين مواردي قانونگذار تصميم بر ارتكاب جرم را از اين حيث قابل مجازات شناخته است كه اين تصميم به شكلي در رفتار بزهكار نمود پيدا كرده است وگرنه مجرد تصميم كه براي واقعيت بخشيدن به آن هيچ تلاشي به عمل نيامده است، قابل مجازات نيست. بنابراين در رابطه با جرم قوادي، شروع به جرم، به ويژه در اشكال جديد آن كاملاً متصور است. لذا مرحلة شروع يكي از مراحل و مراتب ارتكاب اين جرم مي‌باشد. معاونت در جرم: آیا قوادی معاون جرایم منافی عفت مانند زنا یا لواط است؟ مطابق ماده 43 ق.م.ا. كسي كه با تحريك، ترغيب، تهديد، تطميع، فريب و نيرنگ موجب وقوع جرم توسط فردي شود يا وسائل ارتكاب جرم را تهيه نمايد يا با علم به هدف مجرم عامداً وقوع جرم را تسهيل نمايد، به عنوان معاون شناخته شده و با توجه به شرايط و امكانات خطاكار، دفعات و مراتب جرم، تأديب و تعزير مي‌شود. مگر اينكه در قانون يا شرع براي معاون در جرم خاصي، مجازات تعيين شده باشد. حال می شود قوادی را به عنوان معاون دانست ؟برخی بر این تصورند که« قوادی ماهیت معاون در جرم را دارد »ولی اگر کمی دقت شود متوجه می شویم که با توجه به شروط تحقق معاونت این ادعا بی دلیل است وجرمی مستقل تلقی می شود .بنابراین قوادی نه معاونت درجرم که خود جرمی مستقل ومطلق است ومعاونت در آن به خصوص در شکل سازمانی وباندی براساس مفاد مواد 716و43 ق.م.ا امکان پذیر است. مباشر : همان گونه كه در بحث بررسي قوانين مربوط به مجازات قوادي بيان شد، قانون مجازات در باب حدود براي مباشر در جرم قوادي 75 ضربه تازيانه و سه ماه تا يك سال تبعيد را با ملاحظه تفاوت بين زن و مرد، تعيين نموده است. هم چنين در بخش تعزيرات، در ماده 639 ق.م.ا. بيان مي‌دارد: «براي ايجادگران خانه‌هاي فساد و تشويق كنندگان مردم به فساد و فحشا مجازات زندان از يك تا ده سال را مقرر داشته است و اگر اين اعمال مصداق قوادي هم باشد، بر اساس قاعدة «جمع مجازات‌ها» عمل خواهد شد.» با توجه به بيان مجازات گروه‌هاي سه‌گانه در جرم قوادي معلوم مي‌شود، جرم قوادي با وسعت تخريبي كه دارد، مجازات آن اصلاً تناسب با جرم ندارد كه بايد قانونگذار به آن توجه نمايد. تعدد مادی ومعنوی جرم قوادی: تعدد مادی: چندین فعل با یک وصف مجرمانه که اشد مجازات برای آن جرم اعمال می شود ویا چند فعل با اوصاف مختلف که مطابق قاعده جمع مجازات اعمال می شود . تعدد معنوی:تعدد معنوی یک فعل با چندین وصف مجرمانه که در جرایم تعزیری موجب تشدید مجازات است ودر جرایمی که مجازات آن که حد وتعزیر است قاعده جمع مجازات حاکم می شود . بنابراین جرم قوادی با توجه به مدرن وسازمان یافتگی به نظر می رسد این جرم دارای تعدد معنوی است وچندین وصف مجرمانه به همراه دارد . ارزيابي قوانين مجازات قوادي: تنها مستند شرعي مجازات قوادي يك حديث است. عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) روايت مي‌نمايد در اين روايت دو نوع مجازات براي قواد تعيين شده است؛ يكي تازيانه به ميزان 4/3 حد زناي غيرمحصن و ديگري نفي بلد يا تبعيد. اما در فتاواي فقها به دو نوع مجازات ديگر هم اشاره شده است كه در جمع‌بندي از اقوال فقها نتايج ذيل به دست مي‎آيد: ـ شلاق؛ مجازات شلاق اجماعي است و هيچ گونه اختلافي در آن ديده نمي‌شود. ـ تبعيد؛ با اينكه در حديث تبعيد همراه با شلاق ذكر شده است، اما اجماعي درباره آن وجود ندارد؛ ـ حلق رأس و اشهار؛ مشهور فقها به اين مجازات فتوا داده‌اند .حلق به معنای تراشیدن موی سر که مجازات حلق واشهار برای مردان اجرا می شود ولی برای زنان اجرا نمی شود. در ماده 138 ق.م.ا. كه متأثر از نظر مشهور است، مجازات قواد هفتاد و پنج ضربه شلاق و تبعيد از محل كه مدت آن بين سه ماه تا يك سال در نوسان مي‎باشد، تعيين شده است. علاوه برآن در باب تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده براي افرادي كه اقدام به داير نمودن مراكز فساد و فحشا مي‎كنند يا مردم را به آن تشويق نمايند، مجازات حبس از يك تا ده سال در نظر گرفته شده است و اگر اقدام اين افراد مصداق قوادي هم باشد، جمع بين مجازات‌ها خواهد شد. بنابراين با ملاحظه قانون مجازات، شديدترين مجازاتي را كه مي‌توان بر مرتكبين جرم قوادي، حتي در شكل سازماني آن، اعمال نمود 75 ضربه شلاق و حداكثر ده سال زندان است. لذا نمي‌توان با استناد به آراء فقها، مجازات حلق و اشهار را بر مجرمان اعمال نمود. قاچاق زنان: قاچاق در لغت عبارت است از: «كار برخلاف قانون كه پنهاني انجام شود يا متاعي كه معامله يا ورود آن به كشور ممنوع است». قاچاقچي كسي است كه به اين كار دست مي‎زند. برهمين اساس قاچاق انسان نيز همانند قاچاق كالا كاري غيرقا نوني، ضد اخلاقي و ضداجتماعي نيز مي‎باشد. در حقوق داخلي جمهوري اسلامي ايران نيز به اين جرم خطير توجه لازم گشته و قانون مجازات اسلامي، تشكيل يا اداره دسته، جمعيت يا جمعيتي بيش از دو نفر را در داخل يا خارج كشور، تحت هر اسم يا عنواني با هر مرامي كه هدف آن برهم زدن امنيت كشور باشد، اگر دادگاه تشخيص دهد كه مصداق محاربه است، حكم به مجازات محارب داده مي‎‏شود و در غير اين مورد، مرتكب به حبس از دو تا ده سال محكوم مي‎شود. هم‎چنان قانون مجازات عبور دهندگان اشخاص غيرمجاز از مرزهاي كشور، مصوب 14/7/1367، مقرر مي‎دارد: «در صورتي كه عمل عبور دهنده مخل امنيت باشد، چنانچه در حد محاربه و افساد في‎الارض نباشد، به حبس از دو تا ده سال محكوم خواهد شد.» بنابراين قاچاق انسان هم از نظر حقوق داخلي و هم از ديدگاه حقوق بين‎المللي جرم است و قاچاق زنان يا همان قوادي سازمان يافته كه بيشترين موارد آن را به خود اختصاص مي‎دهد و دامنگير اكثر كشورهاي جهان است، بر وخامت و شدت آن مي‎افزايد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید از این قسمت استفاده کنید، در غیر این صورت سوال شما حذف می گردد.

۴ دیدگاه

  1. استفاده کردیم مرسی

  2. شرايط نويسندگي رو مطالعه كردم…ولي اي كاش درمورد “حقوق عمومي ” هم مي شد مطلب گذاشت.

    ثبت نام كردم.حالا چه طوري و كجا مطلب بزارم؟؟ميشه بفرماييد؟

  3. سلام

    باعث افتخارمه كه با سايت شما همكاري كنم.

    درمورد نويسندگي در سايتتون منو راهنمايي بفرماييد.

    با تشكر حقوقدان.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*